zondag 14 oktober 2012

Ford, een bezig bijtje

Ford, het tweede grootste autoconcern in Amerika heeft grote plannen. Ze willen de komende vijf jaar maar liefst 15 nieuwe modellen lanceren in Europa. Ze hebben ook een nieuw platform voor kleinere wagens. Ze willen jaarlijks 2 miljoen auto's verkopen die hierop gebaseerd zijn.
Het lijkt er ook op dat het merk zijn oude strategie overboord wil gooien. Vroeger hadden ze voor Europa een apart gamma, en nu worden de nieuwste mondeo (vanaf 2013), fiesta en focus over de hele wereld verkocht. Ook de crossovers kuga en ecosport zullen globaal gecomercialiseerd worden.
Dit is een logische evolutie. Het ontwikkekelen van volledig nieuwe modellen wordt een kostige grap. Technologie wordt geavanceerder. Dus waarom 2 keer de kosten van de ontwikkeling van een wagen als het ook in 1 keer kan? Je kan eventueel je modellen dan nog een beetje aanpassen aan de lokale markt. De chinees zal een versie met meer beenruimte appreciëren. De verwende Europeaan wil een kleinere, zuinigere motor die toch niet zwakker is, een mooier interieur en een goed stuurgedrag. En de Amerikaan wil tenslotte een V8 versie en een zachtere vering.
De strategie van ford om 15 modellen te lanceren staat in contrast met die van Sergio Marchionne, grote baas bij fiat. Elk volumemerk maakt momenteel verlies in Europa door de prijzenoorlog, met uitzondering van volkswagen. De situatie belooft voorlopog niet beter te worden. Marchionne zegt: "waarom nieuwe modellen lanceren als er toch geen vraag is" en stelt nieuwe modellen voor Europa uit.
Ford denkt er waarschijnlijk anders over. Ze denken dat als ze nu veel investeren in de Europese markt, ze er na de crisis sterker uitkomen en zo veel winst kunnen maken. Nu wordt bepaald wie over tien of twintig jaar de poen zal rapen in Europa. Als fiat geen iniatieven meer neemt zal het makkelijk weggedacht kunnen worden bij het grote publiek. Bijgevolg wordt het nog duurder om er terug bij te komen dan het is om een groot modellenoffensief à la ford te doen. Ford manager Wood zegt het als volgt: "eerst het zuur, dan het zoet".
Er is echter ook een duistere kant bij ford. Fields is recent de COO geworden en is zo de grootste kanshebber om grote baas Mulally (67 jaar) op te volgen. Deze man is echter verantwoordelijk voor de PR blunder dat de fusion (hier mondeo) in Amerika is geworden. Is deze man wel bekwaam om de scepter te zwaaien?

Geen opmerkingen:

Een reactie posten