vrijdag 19 oktober 2012

Is er dan eindelijk een uitweg voor Opel?


Sorry Opel, je hebt de afgelopen tijd (althans naar mijn mening) zeer mooie modellen gelanceerd zoals de Astra, Zafira, Insignia en Ampera. Toch is dit niet genoeg om een jaarverlies van 1 miljard af te wenden. Een doorn in het oog voor het Amerikaanse GM (General Motors). Zij maken veel winst met Cadillac, Buick en de niet-Europese tak van Chevrolet. Het lijkt alsof de Amerikaanse reus aan het bekomen is van de kritieke toestand van enkele jaren geleden.

GM weet niet zo goed wat het moet met Opel. Eerst gaan er geruchten dat het zijn Duitse dochteronderneming wil verkopen, dan doen ze weer eens een serieuze wisseling van de topfuncties bij het merk. En vervolgens zegt de Opel CEO dat hij het merk terug op nummer 2 kwa marktaandeel in Europa wil brengen nadat er weer wat geruchten zijn over de sluiting van een fabriek.
Kortom, het is wel altijd wat en het een spreekt het ander nogal tegen.

In Russelheim probeert men alvast het tij te doen keren door vele modellen te lanceren. Zo staan de hippe Adam, de mini-crossover Mokka en de dakloze Cascada te trappelen om gelanceerd te worden. Last but not least brengt men een reeks nieuwe turbodiesels in de schappen. Dit is zeer belangrijk, want men zegt dat als Opel modernere motoren in zijn bestaande auto's steekt, ze ineens een zeer competitief gamma hebben.

Maar wat zijn die nieuwe modellen in essentie eigenlijk waard? De Cascada zal sowieso een nichemodel blijven, net zoals zoveel cabrio's in de middenklasse. De Mokka deelt zijn techniek met de Chevrolet Trax die een lagere prijs en agressievere looks biedt. De Adam kan een reddende engel zijn, maar die is gebaseerd op de goedkopere en ietwat verouderde Corsa. Bovendien heeft de Adam geen enkele dieselmotor. Maar dat ie gebaseerd is op de Corsa moet niet noodzakelijk een probleem zijn. De Fiat 500 is ook immens populair en staat op de basis van de vorige Panda.

Zelfs al zijn de nieuwe modellen een succes, dan nog is het de vraag of het genoeg is om winst te maken. Er zijn zoveel middenklassemerken die uitpakken met een attractief gamma in Europa, en alleen Volkswagen weet er poen mee te rapen.

Het bestuur bij GM weet dit ook en zet in op minder ontwikkelingskosten. Onder het motto 'waarom iets twee keer ontwikkelen als het ook in één keer kan' gaan ze samenwerken met PSA (Peugeot - Citroën). GM nam meteen ook een aandeel van 7% in PSA. Men zou samen platformen en motoren kunnen ontwikkelen voor SUV's, hatchbacks, monovolumes, sedans en noem maar op.  Het eerste resultaat van de samenwerking zou men moeten zien in 2016.

PSA heeft echter niet meer zoveel tijd. Het concern is bijna uitsluitend aanwezig binnen Europa. Daar waar andere merken hun Europese verliezen kunnen compenseren in andere continenten hebben de Fransen deze luxe dus niet. Geruchten gaan zelfs dat ze op het rand van het faillissement staan en Franse staatssteun nodig zullen hebben.

Het is misschien daarom dat er nog wildere geruchten rondgaan. Zo zou PSA Opel volledig overkopen van GM en neemt GM 50% aandeel in de merken Citroën en Peugeot. Dan heeft PSA dus Opel plus 50% aandelen in Peugeot en Citroën, terwijl GM de overige 50% in Peugeot en Citroën bezit. Als dit zo is zal er nog een diepere samenwerking ontstaan tussen de twee tortelduifjes.
Vergelijk het een beetje met wat Renault en Nissan 10 jaar geleden ook deden. Dat waren toen ook zwaar verlieslatende merken. Doordat Renault 40% van Nissan nam en Nissan 40% van Renault, konden ze eventuele verliezen compenseren door winsten aan de andere zijde. Deze strategie werkt, want nu staat de alliantie globaal gezien er heel goed voor. Dure technieken om te ontwikkelen zoals elektrische aandrijving moesten slechts een keer betaalt worden.
Opel Adam

Opel Mokka

Opel Cascada


Geen opmerkingen:

Een reactie posten