dinsdag 6 november 2012

het regent samenwerkingen

Honda en Proton/ Lotus

De Maleisische constructeur proton heeft in Honda een nieuwe partner gevonden. Het bedrijf dat gedeeltelijk in handen is van de overheid van Maleisië heeft steeds meer problemen om te concurreren met de kwaliteit van Mahindra. Ooit had Proton bijna een monopolie in zijn thuisland, maar nu snoept het Indische Mahindra steeds meer marktaandeel weg. Het is hierdoor al gedeeltelijk opgekocht door DRB-Hicom, en die laatste willen nu dus samenwerken met Honda om zo samen een sportwagen voor Lotus te maken, de sportieve Britse tak van Proton.

Op dit moment gaat de samenwerking om het delen van productiecapaciteit en het delen van platformen. Het is nog niet duidelijk welke platformen, maar als we mogen gokken denken we dat de komende Lotus Esprit techniek zal delen met de Honda NSX. En ook voor Proton is het handig: zei kunnen hun overproductie wegwerken door daar waar mogelijk Honda's te assembleren en kunnen onderdelen van de Japaners gebruiken om beter tegen Mahindra op te boksen.


Renault/ Alpine en Caterham

Renault was al langer op zoek naar een partner om hun oude sportmerk nieuw leven in te blazen, namelijk Alpine. Die lijken ze nu gevonden te hebben in de vorm van Caterham. Het Britse rallycart merk krijgt direct 50% aandeel in Automobiles Alpine Renault en ze zullen de handen in elkaar slaan om samen sportwagens te ontwikkelen. Het resultaat zou vanaf 2015 te verwachten moeten zijn bij de dealer.

De prijs hiervan zou rond de 40 à 50000 euro moeten komen. De kans bestaat dat de 200 pk sterke motor van de nieuwe Clio RS erin komt, maar het aantal pk's lijkt ons dan toch wat karig in verhouding met de prijs. De samenwerking heeft verder geen invloed tussen de joint-venture van Renault en Mercedes. Beide merken zullen hun eigen, verschillende versie op de markt brengen.

Het kleine Caterham is alvast blij en ziet het als een grote opportuniteit. Het is immers al vertrouwt met Renault want die hebben al motoren gegeven aan Caterham in de Formule 1. De geproduceerde Alpine's zullen vooral voor de Aziatische markt bedoelt zijn. Daarom is Caterham ook een goede keuze gezien hun Maleisische invloeden in het bestuur.

bron foto: www.netcarshow.com

Geen opmerkingen:

Een reactie posten