maandag 12 november 2012

Qoros: een overambitieus project?



Laat ons beginnen met het automerk Qoros voor te stellen: het is een fifty-fifty joint-venture uit tussen het Chinese Chery en het Israel Corporation. Het merk is al langer actief, maar nog niet in Europa. Sterker zelfs: het heeft een jaaromzet van meer dan 35 miljard dollar per jaar, dus het is bepaald geen dwerg. Na een half decennium ontwikkeling denken ze dat ze ver genoeg zijn om de Europese automarkt te bespringen. Dit willen ze doen met een sedan in het genre Skoda Rapid en Chevrolet Cruze.

Toch een beetje vreemd aangezien de Europese consument een beetje uitgekeken is op deze koetswerkvariant. De kwaliteit van de wagens zullen wel in orde zijn, dat blijkt uit het lijstje van bedrijven die levert aan Qoros. Ook willen ze na het debuut op Genève volgend jaar nog twee andere koetswerkvarianten op de markt brengen plus hybride en elektrische varianten. En uiteindelijk willen ze minstens 150000 wagens per jaar produceren voor Europese bodem. De fabriekscapaciteit zou zelfs tot het driedubbele uitgebreidt moeten kunnen worden als de vraag hoger uitvalt.

Toch ben ik eerder sceptisch. Het kwaliteitslabel China staat niet echt voor hoge kwaliteit garant vinden wij Europeanen. Bovendien weet niemand wat Qoros is. Ze zullen een werkelijk enorm marketingbudget nodig hebben om naambekendheid te kunnen verwerven. De dalende Europeseautoverkopen maken bovendien enkel voor Volkswagen winst mogelijk binnen Europa. Laat staan dat Qoros ineens met groene cijfers af gaat komen. Kijk naar Infiniti, het luxemerk van Nissan. Die hebben ook enkele zeer interresante wagens,en ze hadden ook een mooi marketingbudget. Helaas lust men in dat segment enkel Duitse premium dus heeft Infiniti tot nu toe jamerlijk gefaald. We denken dat de marktpositionering ook te hoog is. Als ze zich hadden gericht op het Roemeense Dacia schatte ik hun kansen toch al een pak hoger in.


Ik denk dat het komt doordat het project is opgestart in 2007. Toen ging alles nog goed in de Europese autoverkoop. In 2009 dacht men nog dat de crisis snel voorbij zou zijn, nu weet men wel beter. Terwijl de crisis langer duurde dan verwacht had Qoros al teveel geld geïnvesteerd en was doorgaan voordeliger dan stoppen. Opzich schept dit nu wel kansen, maar dan op lange termijn. Stel dat ze weten door te breken, hetgeen ik betwijfel, dan hebben ze een buffer in Europa voor mocht het over 10 jaar slecht gaan in Azië. Ik durf nu al met enige zekerheid te zeggen dat Qoros de eerste jaren mil-jar-den verlies zal maken. Ik hoop voor onze dappere vrienden uit China dat ze daarna wel fortuin maken op ons continent.

Bron foto's: www.autointernationaal.nl

Geen opmerkingen:

Een reactie posten