vrijdag 26 oktober 2012

Autoverkopen Europa pas in 2018 terug op niveau 2007

Volgens de heren van kredietratingbureau Standard & Poor’s zal de Europese autoverkoop pas in 2018 terug op het pijl van 2007 zijn. Dit komt vooral door de crisis in Zuid Europese landen. Alleen goedkopere merken zoals Dacia kunnen nog winst maken. Volkswagen kan je een uitzondering noemen.

Men gelooft dat de verkopen in onze regio dit jaar niet boven de 12 miljoen geraakt, maar dat het na 2012 terug langzaam zal stijgen. Zo zal in 2018 eindelijk terug de kaap van 15 miljoen wagens overschreden worden. Hetgeen in 2007 ook was gelukt.

Hoe is het eigenlijk zo ver kunnen komen? Er is natuurlijk de crisis in Zuid Europa die parten speelt. Maar er is ook het lage consumentenvertrouwen. Mensen stellen grote aankopen, zoals een auto, uit. En als ze al een auto kopen, dan kiest men steeds liever voor een tweedehandse wagen van slechts enkele jaren oud. Zo krijg je een recente auto, voor een zeer lage prijs. De afschrijvingen van veel auto's zijn zeker de eerste vijf jaar niet mals. Mensen die zeggen: "ik wil toch echt zeker zijn dat er geen slechte dingen met de wagen zijn gebeurd zonder dat ik het weet" kopen een Dacia. Die hebben ook een zachte prijs en de techniek van een tweedehands. Hetgeen ook direct het succes van de Roemenen verklaart, en waarom ieder concern ook een 'no-nonsens' merk wil.

De prijzen op de tweedehandsmarkt zijn ook laag door het hoge aanbod. Fabrikanten hebben zichzelf eigenlijk een beetje doodgewurmt. Vroeger ging een auto met moeite 5 jaar mee. Tegenwoordig zeker het driedubbele. Doordat auto's langer meegaan, kopen we er in verhouding dus minder. Dit is eigenlijk te begrijpen: iedereen wil een degelijke auto, dus merken spelen daar op in. Maar als alle merken dit gaan doen...

Een andere reden is de enorme luchtbel in de Europese automarkt. Er is al ruim tien jaar sprake van overcapaciteit. Door kortingen te geven, ookal hadden producenten dan lagere winstmarges, bleven mensen auto's kopen. Nu ook die twijfelaars afgelopen tijd een auto hebben gekocht zijn er steeds minder nieuwe klanten. Vooral in het middenklassesegment.

Bron foto: www.groningen.dichtbij.nl


Geen opmerkingen:

Een reactie posten