woensdag 24 oktober 2012

Ford Genk krijgt de galg, maar waarom eigenlijk? +UPDATE

Enige feeststemming misschien in het Limburgse Genk omdat hun fabriek vandaag 50 jaar bestaat. Tot men vanmorgen wist te melden dat de fabriek in 2014 de deuren sluit. Het is het ergste dat de industrie van de meest oostelijke provincie van Vlaanderen is overkomen sinds de sluiting van de mijnen. De Galaxy, S-max en Mondeo worden in de toekomst in Valencia gemaakt. Dit komt nadat Ford enkele jaren geleden beloofd had de fabriek nog op zijn minst tot 2020 open te houden.

De laatste tijd was die belofte eigenlijk bijna niks meer waard. Men had de nieuwe Mondeo uitgesteld, maar wist desondanks toch te beloven om die vanaf 2013 in Genk te maken. Nu komen ze terug op die belofte. Bijna 5000 mensen verliezen hun baan, om nog niet te spreken over werknemers bij toeleveranciers.

Eigenlijk is de vraag naar grote modellen van middenklassemerken al lang aan het dalen. Al van in de jaren 90' begon men met stelselmatig het aantal werknemers te verminderen in Ford Genk, want hier werden de grotere Fordmodellen zoals de Mondeo gemaakt. Ooit werkten er 15000 mensen, dat is drie keer meer dan nu.

Door de huidige crisis in de Europese autosector hing het al in de lucht dat Genk nogmaals in zijn personeel moest knippen. Vooral de in België geassembleerde modellen deden het slecht. De volledige sluiting kwam toch hard aan. Waarom moet Ford Genk eigenlijk sluiten?

Volgens mij zit het hierin:
De in Genk geproduceerde modellen (Galaxy, S-max en Mondeo) worden al een dagje ouder. Er zou dus ongeveer tegelijkertijd een opvolger klaar moeten staan voor beide modellen. De investeringen om Genk klaar te maken voor de productie van deze modellen zou heel hoog zijn. Er moet bovendien toch sowieso gesnoeid worden in de productie van deze drie modellen en dus ook in het werknemersbestand. Waarom bouwen we dan geen iets kleinere assemblagelijn bij in Valencia? De kosten hiervoor zouden bijna gelijk uitvallen. Als voor slechts één model van de drie de fabriekvernieuwd moet worden, dan is dit argument niet van toepassing. Maar nu moeten alle modellen bijna gelijk vernieuwd worden. Dat spaart heel wat moeite. Op lange termijn is het zeker goedkoper door lagere loonkosten.

De fabriek in Genk was al onderbenut. Er was een veel te lage kostenefficiëntie. Een woord dat veel autoconstructeurs haten als de pest. Je kan zeggen: maak dan meer auto's in Genk, dan is die onderbenutting direct opgelost. Dit zou een oplossing zijn als er een groeiende vraag is, helaas is het tegengestelde waar.

Voor de Belgische autonijverheid is dit in het algemeen ook een enorme klap. We zijn nog maar net bekomen van de sluiting van Opel Antwerpen, of Ford Genk ligt op z'n gat. Nu hebben enkel nog Audi en Volvo een fabriek in ons land. Bij Audi heb ik uit betrouwbare bronnen vernomen dat er serieuze niksdoeners tussen het personeel zitten en de modellen die Volvo produceert in België verkopen voorlopig ook slechter dan die uit andere vestigingen. Hier zie ik dus ook geen rooskleurige toekomst.

België heeft vooral een sterke dienstensector. 75% van de bevolking werkt hier. Het is algemeen geweten dat een op de dienstensector gebaseerde economie veel beter draait met een sterke industriesector. Bij ons ligt die nu op ongeveer 23%. Dit percentage daalt echter elk jaar verder en er is geen verbetering op komst. Misschien toch de loonindexering en het onderscheidt tussen arbeiders en bedienden afschaffen.


UPDATE:
Je vroeg je misschien al af wanneer die nieuwe uiteindelijk mondeo komt, die zou namelijk midden 2013 ten tonele verschijnen. Dit is nogmaals uitgesteld naar eind 2014, want pas dan zal Ford Genk gesloten zijn en is de plant in Spanje klaar. Ook de S-Max en Galaxy zullen vanaf dan daar gemaakt worden. Ford liet tenslotte ook nog eens weten dat er maar liefst 2 fabrieken in England gesloten worden. Wat zijn ze eigenlijk van plan? Eerst kondigen ze zoveel nieuwe modellen aan, en vervolgens sluiten ze drie fabrieken.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten