donderdag 8 november 2012

vergelijking jaguar F-Type en E-Type

(autoblog.nl)
In Parijs stelde Jaguar zijn F-Type voor. Een beeldschone wagen die de opvolger van de E-Type moet voorstellen. In dit artikel wil ik nagaan of dit waar is, of dat het gewoon een auto is zoals de Citroën DS-lijn waarbij ze een oude naam hebben bovengehaald, en die voor de rest niks te maken heeft met het origineel.

zijkant F-Type (telegraaf.nl)
zijkant E-Type (motorstown.com)
Laat ons beginnen met het uiterlijk. Beide wagens zijn echte beauties. Laat ons stellen dat je enkele kenmerken van de E-Type terugvindt in de F-Type zoals de lange motorkap, dunne achterlichten en ook de voorlichten hebben wat van elkaar weg vinden we. Toch is het alles behalve een schaamteloze kopie. We vinden dat de nieuwe Jaguar voldoende kenmerken van de E-Type heeft overgenomen, en toch nog modern en bij de tijd oogt. Je krijgt in elk geval niet het retro-gevoel zoals wel bij een Mini Cooper of Fiat 500.
achterkant E-Type (autoblog.nl)
achterkant F-Type (motorward.com)

Technisch vinden we dat toch wat anders. De E-Type was destijds zo revolutionair omdat het een sexy uiterlijk koppelde aan prestaties waar zelfs Ferrari's niet aan konden typen, en dat voor de helft van de prijs. Een beetje zoals de Nissan GT-R nu doet, alleen heeft die een iets minder magisch uiterlijk. Concreet: de basisversie van de F-Type zal iets goedkoper zijn als de XK, die begint vanaf ongeveer 100000 euro. Dit is ongeveer de helft van de Ferrari 458. Alleen zal de goedkoopste versie van de F-Type, die dan pakweg 70000 of 80000 euro zal kosten, slechts 340 pk hebben. niks in vergelijking met de Ferrari 458 met 570 pk. De Jaguar zijn basisversie is wel met een V6, en er komt ook een V8 met 115 pk meer, maar dat is nog altijd een pak minder dan de Ferrari.
voorkant E-Type (autotrack.nl)
voorkant F-Type (topgear.nl)

Ook het rijgedrag zal in verhouding iets minder scherp zijn dan die van de E-Type destijds. De F-Type wordt meer een auto voor de welgestelde man van rond de 50 jaar of vrouw van ongeveer 40 denken we zo. Enkel een automatische versnellingsbak, een gewicht dat toch een beetje te hoog is in zijn klasse en een behoorlijk vergevingsgezinde vering zijn elementen die niet passen bij een echte sportwagen, eerder bij een soort GT. Een stoffen dak, dat heeft hij dan weer wel. Ookal komt er een gesloten versie die natuurlijk een dak van ijzer heeft. Een extremere R-versie is natuurlijk ook niet uitgesloten in een later stadium.

Wij denken dat als ze de onderdelen van een Nissan GT-R nemen, en er dan het koetswerk van deze F-Type overheen doen, dat ze dán pas een waardige opvolger voor de legendarische E-Type hebben. Alleen zo combineren ze looks met dodelijk goede prestaties plus dan nog eens een aantrekkelijke prijskaart.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten