H |
NSU zijn motorfietsen bleken zeer succesvol, ze behaalden ook vele raceoverwinningen. De auto's die ze maakten waren eerder lichte modellen. Ook deze wagens bleken bij races succesvol. In 1926 nam NSU Schebera over, aanvankelijk een carrosseriefabriek die later ook auto's was gaan produceren. In 1934 werd dit aan Fiat verkocht en werd er de NSU-Fiat gebouwd. NSU zelf stopte na deze verkoop met bet produceren van wagens omdat ze niet in staat waren zelf modellen te voeren op een rendabele manier.
In 1957 deden ze een comeback in de autosector met de eerder kleine Prinz, een auto met een 600 cc motor achterin. NSU-Fiat moest hierna zijn naam veranderen in Neckar. Op de Prinz baseerde men de Spider, de eerste seriewagen met een zogenaamde wankelmotor, een motor uitgevonden door een man die Wankel noemde. De voordelen van dit soort motor zijn dat het weinig trilling veroorzaakt, het is krachtig en bovendien erg compact. Een wankelmotor met een volume van 1.0 liter is ongeveer zo krachtig als een gewone motor van 2.0 liter groot. Het grote nadeel is wel dat het heel veel verbruikt. Al bij al was het een vernieuwende wagen door die wankelmotor. NSU geloofde echt dat de wankelmotor de toekomst was en maakte bijna uitsluitend wagens met deze technologie.
NSU Prinz (it.wikipedia.org) |
In 1968 werd de NSU Ro80 verwelkomt. De auto moest NSU definitief in de middenklasse laten doorbreken nadat ze een jaar eerder waren gestopt met het maken van motorfietsen. De zeer moderne carrosserie met Wankelmotor moest voor de nodige innovativiteit zorgen. De kostprijs van de nieuwe motor was helaas onderschat en het werd een kostige grap voor de Duitsers. In 1969 werd het merk opgekocht door Volkswagen en bracht men het onder bij diens dochter Audi. Nadat men 37000 stuks wist te verkopen ging NSU in 1977 van de markt.
NSU Ro80 (motorstown.com) |
Geen opmerkingen:
Een reactie posten