vrijdag 9 november 2012

Vergeten automerk (3): NSU


H
Geen tweede keer zonder een derde keer. In onze reeks waarin we oude merken terug opsprokkelen nemen we eens een kijkje in Duitsland. In 1873 werd daar namelijk een naaifabriek opgestart. Dat heeft niets te maken met auto's, dat weten we ook wel, maar in 1901 begonnen ze ook met het produceren van motorfietsen. Van daaruit wordt de stap naar auto's wat kleiner. In 1905 begonnen ze dan ook met het in licentie bouwen van wagens het Belgische Pipe.

NSU zijn motorfietsen bleken zeer succesvol, ze behaalden ook vele raceoverwinningen. De auto's die ze maakten waren eerder lichte modellen. Ook deze wagens bleken bij races succesvol. In 1926 nam NSU Schebera over, aanvankelijk een carrosseriefabriek die later ook auto's was gaan produceren. In 1934 werd dit aan Fiat verkocht en werd er de NSU-Fiat gebouwd. NSU zelf stopte na deze verkoop met bet produceren van wagens omdat ze niet in staat waren zelf modellen te voeren op een rendabele manier.

In 1957 deden ze een comeback in de autosector met de eerder kleine Prinz, een auto met een 600 cc motor achterin. NSU-Fiat moest hierna zijn naam veranderen in Neckar. Op de Prinz baseerde men de Spider, de eerste seriewagen met een zogenaamde wankelmotor, een motor uitgevonden door een man die Wankel noemde. De voordelen van dit soort motor zijn dat het weinig trilling veroorzaakt, het is krachtig en bovendien erg compact. Een wankelmotor met een volume van 1.0 liter is ongeveer zo krachtig als een gewone motor van 2.0 liter groot. Het grote nadeel is wel dat het heel veel verbruikt. Al bij al was het een vernieuwende wagen door die wankelmotor. NSU geloofde echt dat de wankelmotor de toekomst was en maakte bijna uitsluitend wagens met deze technologie.
NSU Prinz (it.wikipedia.org)

In 1968 werd de NSU Ro80 verwelkomt. De auto moest NSU definitief in de middenklasse laten doorbreken nadat ze een jaar eerder waren gestopt met het maken van motorfietsen. De zeer moderne carrosserie met Wankelmotor moest voor de nodige innovativiteit zorgen. De kostprijs van de nieuwe motor was helaas onderschat en het werd een kostige grap voor de Duitsers. In 1969 werd het merk opgekocht door Volkswagen en bracht men het onder bij diens dochter Audi. Nadat men 37000 stuks wist te verkopen ging NSU in 1977 van de markt.
NSU Ro80 (motorstown.com)
Tot op het heden zijn er nog sporen terug te vinden van NSU in het DNA van Audi, de slogan 'voorsprong door techniek' komt namelijk van NSU. Ook de eerste VW Golf was gebaseerd op prototypes die door NSU waren gemaakt.

De wankelmotor wordt vandaag enkel nog in leven gehouden door Mazda dat er verschillende sportwagens zoals de RX-8 mee uitrust vanwege de kracht dat dit soort motoren heeft. Audi denkt er misschien aan om samen met Mazda nieuwe Wankelmotoren te ontwikkelen. Mazda zou dit dan kunnen gebruiken in hun RX-9 en Audi wil er zijn hybridewagens mee uitrusten. Bij hybrides is er namelijk het probleem dat die door de grote accus weinig koffer hebben. Dit zou gecompenseerd kunnen worden met de compactheid van een wankelmotor.

Het NSU gamma in 1971 (cartype.com)


Geen opmerkingen:

Een reactie posten