woensdag 10 juli 2013

Opel Monza verdient nieuwe kans

Op het autosalon van Frankfurt zal Opel zijn nieuwe Monza Concept voorstellen. Dat is hetzelfde autosalon als waar het origineel in 1977 werd voorgesteld. De conceptcar moet een visie vormen op de designrichting waar het Duitse merk naartoe wil en naargelang de kritieken op de verschillende elementen gaan ze die doorvoeren in toekomstige productiemodellen. Het origineel stond destijds op basis van de Senator, deze 580 pk sterke jongen is gebaseerd op de Cadillac ATS.

bron: www.opel-forum.nl

Toch denken we dat Opel wel degelijk moet overwegen om de Monza in productie te nemen. GM wil Opel naar de hoge middenklasse duwen terwijl Chevrolet duidelijk goedkoper moet blijven. We denken dat een coupé van rond de 40000 euro ideaal is om het merk wat extra prestige te geven zodat die missie tot een goed einde komt. Ook lijkt het ideaal voor mensen die een Insignia net iets te braaf vinden en iets sportievers willen.

Misschien moet de wagen dan opboksen tegen concurrenten van veel prestigieuzere merken zoals Audi en BMW, maar dankzij zijn opvallende design slaagt ook de Opel Adam er prima in om zich te verweren tegen de Mini en de Audi A1. Er waren aan het begin van dit jaar al 16000 pre orders voor de kleine. We denken dus dat als de Opel Monza zich voldoende kan onderscheiden tegenover de gevestigde orde er zeker vraag naar moet zijn.

Opel Monza Concept
bron: www.autofans.be

Ook technisch is er zeker een basis om mee te werken. Zoals eerder gezegd staat deze concept op basis van de Cadillac ATS. Een auto die niet alleen in de V.S. maar ook in Europa allom geprezen wordt voor zijn sportief en direct rijgedrag. Geef die auto dus een iets compactere en meer coupé-achtige carrosserie met een (blits) design dat binnen het Opelgamma past, wat Europese motoren en een ander interieur en Opel is klaar om ten oorlog te trekken zonder zware financiële aderlatingen. Misschien is het ook een idee om de auto wat meer personalisatiemogelijkheden mee te geven zoals bij de Adam zodat hij zich extra onderscheidt van de ietwat grijze concurrentie.

Wat denken jullie er van? Is het een goed idee van Opel om het coupésegment opnieuw te betreden of gebruiken ze deze conceptwagen best enkel als designstudie, het lot dat hem nu bezegeld is?

Geen opmerkingen:

Een reactie posten