vrijdag 28 maart 2014

Qoros zet in op unieke ervaring voor kopers

Dat is het idee van Cristiano Carcutti, de sales- en marketingbaas van Qoros in Europa. Het nieuwe Chinese merk wil een serieuze speler worden op ons continent en hoopt na enkele jaren al 10 000 wagens af te zetten per jaar en wil daarna blijven doorgroeien. Dit moet onder andere gebeuren door de klanten zo veel mogelijk in de watten te leggen.
Bron: www.madeinlimburg.be
Cristiano Carcutti was eerder werkzaam bij Tesla. Dit merk kon mede een succes worden doordat ze niet zozeer een groot netwerk uitbouwden van garages, maar wel van slechts enkele stores. Deze stores moesten wel een heel goede ervaring bieden aan potentiële klanten. Apple doet eigenlijk min of meer hetzelfde met de Apple Stores.
Bron: www.netcarshow.com
Dezelfde tactiek moet Qoros nu ook volgen. De manager beweert dat als je in de vijf grootste steden van België een store opent, je al meteen 75% van het land kan bedienen. Daarnaast zegt Cristiano Carcutti ook het volgende:

Tegenwoordig kopen mensen geen gsm meer omdat je er mee kan bellen, wel voor alle apps. Daar geloven we heel hard in. We willen meer verkopen dan gewoon een auto. Via QorosQloud ben je ten alle tijd verbonden met je wagen. Sommige zaken zijn logisch, zoals een gps-systeem, andere applicaties gaan ietsjes verder. Zo kan je bijvoorbeeld op afstand via je gsm kijken waar je wagen geparkeerd staat.'

Wij bij Autobericht twijfelen toch wel sterk bij deze uitspraken. Over zijn visie wat betreft de distributie willen we het eens zijn, maar een auto is toch echt niet te vergelijken met een smartphone. Koopt u een specifieke auto enkel en alleen vanwege de integratie met apps? ik dacht het niet. Zaken zoals het verbruik, het comfort, het rijgedrag en het design zijn allemaal minstens zo belangrijk. Enkel en alleen een goed infotainmensysteem is niet alleen to little, maar ook to late. De functies die hij noemt zijn namelijk absoluut niet nieuw. De Chinezen pakken dus absoluut geen primeur.

Tesla, de ex-werkgever van Cristiano Carcutti heeft wel een infotainmentsysteem dat imponeert. Het merk heeft bijvoorbeeld een volledig functionele browser en een eigen applicatiewinkel in de stelling. De beste man zou dus moeten weten hoe het WEL moet.

Het is natuurlijk ook zo dat Qoros aan de onderkant van de markt begint en dat zulke snufjes daar iets minder vanzelfsprekend zijn. Maar dan hadden ze op zijn minst 'QorosQloud' een iets beter uit te spreken naam kunnen geven.

Misschien waren ze ook beter in zee gegaan met Apple of Google. Deze bedrijven zijn ook heel hard bezig aan hun eigen besturingssysteem voor in de auto. Ze hebben meer knowhow en omdat ze veel programma's kunnen baseren op bestaande software moeten ze minder ontwikkelingskosten maken. Daarnaast kunnen ze deze ontwikkelingskosten ook nog eens beter spreiden, want ze zulllenaan veel verchillende merken leveren . Al bij al had het Qoros veel tijd en moeite kunnen besparen, zodat ze meer budget hadden om in iets anders te steken.
Bron: www.macrage.com
Natuurlijk verlies je een 'unique selling point' als je het infotainmentsysteem overlaat aan een externe elektronicagigant, maar het is beter zo dan zelf iets te maken dat mogelijk veel trager en minder gebruiksvriendelijker is.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten