donderdag 2 januari 2014

Er komt een uitdagend jaar aan voor Mazda.

Het Japanse automerk uit Hiroshima zal voor een flinke uitdaging komen te staan in 2014. Toen het twee jaar geleden de CX-5 lanceerde was vriend en vijand verrast. Het is grotendeels aan dit model te danken dat het merk terug op de rails zit in Europa. Mazda bewijst dat het moeilijk is om als relatief klein volumemerk zelfstandig te kunnen overleven, maar niet onmogelijk. Als je er in slaagt om je te onderscheiden en efficiënt om te gaan met de (ontwikkelings)kosten maak je nog steeds een kans.

Toch zijn we benieuwd naar wat 2014 brengt voor dit merk. Laat ons even een analyse maken.

Zoals eerder gezegd sloeg de CX-5 erin om Mazda te redden in Europa. Men zei toen letterlijk dat dit de laatste kans was voor de Japanners op ons continent. Maar het model sloeg enorm aan en ze hadden een winnaar in huis. Het is nog steeds een zeer goede wagen, maar na twee jaar is het nieuwe er van af. Dit zou wel eens een daling kunnen geven in de verkopen als Mazda er niet in slaagt om de hype rond de CX-5 om te zetten in een sterk label voor de lange termijn.



Bovendien zal de nieuwe generatie Nissan Qashqai de concurrentie - en dus ook de CX-5 - het vuur aan de schenen leggen. Diens bijnaam is niet voor niets 'Cashcow' en de verwachtingen zijn hooggespannen omdat de voorganger de referentie in zijn segment was.



De Mazda 6 was ook een zeer potentiële wagen. Je zou denken dat de geleende techniek en design van de CX-5 ook in dit segment succes kan garanderen. Helaas zijn grote middenklasse sedans en stationwagens tegenwoordig moeilijk te verkopen in Europa, tenzij ze uit Duitsland komen. Zo succesvol als dit model in Amerika is, zo gematigd zijn de verkopen bijgevolg bij ons.



Dit jaar kan Mazda uitpakken met de nieuwe 3. De hatchback is weer helemaal okselfris. Opnieuw gebruikt men de 'SkyActiv' technologie die we allemaal kennen van de CX-5 en de 6. Toch vrezen we dat ook dit model gematigd zal verkopen. Net zoals de Mazda 6 moet de 3 het opnemen in een zeer competitief segment. Goed is niet goed genoeg in hatchbackland. De sedanvariant zal ook minstens 90% van zijn klanten buiten Europa vinden. Misschien is een stationwagenvariant een goed idee?

De CX-5 kon enkel een succes worden omdat het niet in een klassiek, en dus ook enorm druk, segment meespeelde. Enkel Nissan en Hyundai/ Kia hebben een serieus, gelijkwaardig alternatief. De andere spelers in dit segment zijn van het soort 'snel tussen de soep en de patatten door'. In plaats van de aanval te openen in segmenten waar het almachtige Volkswagen de kroon draagt zou Mazda beter iets nieuw proberen met de gekende, goed ontvangen techniek. Hoe graag ze het ook willen, Mazda is te klein om mee te spelen met de grote jongens.

De Japanners laten nu enorme kansen liggen in het segment van de mini-SUV's. Een concurrent voor de Opel Mokka en de Renault Captur zou volgens ons ongetwijfeld een schot in de roos zijn. Ze zouden de eerste Japanners zijn die dit segment betreden. Misschien missen ze enkele kleine motoren die modern genoeg zijn of kunnen de nieuwe platformen niet genoeg aangepast worden. Maar een moderne motor zou wel geleend kunnen worden van een concullega.



Toch zou deze techniek ook direct kunnen dienen om goedkoop een nieuwe Mazda 2 te lanceren. Die heeft ook nood aan een opvolger. Dit model zou 'snel tussen de soep en de patatten' gelanceerd kunnen worden in een segment waar andere merken iets serieus lanceren. Vervolgens kan Mazda een serieus model (een CX-2 of CX-3?) lanceren in een segment waar andere merken iets 'snel tussen de soep en de patatten' lanceren. Zoals Ford doet met de zeer Aziatische EcoSport. De Franse merken hebben hun hatchbackvariant (Peugeot 208, Renault Clio) toch ook eerder op de markt gebracht dan de afgeleide cross-over (Peugeot 2008, Renault Captur)? Geloof ons: als die CX-2 of CX-3 deftig uitgewerkt is zou het merk tonnen vol met geld ontvangen. Voorwaarde is wel dat ze door doen.

Na een vet jaar verwachten we dat de verkopen dit jaar zullen stagneren. De Mazda 3 zal dit jaar een boost kunnen geven maar het zou ons verbazen als de Volkswagen Golf hierdoor naar huis gestuurd zou worden. Bovendien heeft het merk nog steeds de compleet achterhaalde Mazda 5 in de catalogus en is de 2 dringend toe aan een generatiewissel.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten