woensdag 17 oktober 2012

een mira(ge)kel op komst voor Mitsubishi?


Het is geen geheim dat Mitsubishi (Japans voor 'drie waterkastanjes') donkere dagen doormaakt. Vooral dan in Europa. Rond 2008 was het op ons continent toch terug winstgevend na een lange tijd verlies. Dit kwam door een groot modellenoffensief. Onder andere de nieuwe lancer en de outlander waren succesvol door hun spraakmakende design . Desondanks is Europa terug een nachtmerrie geworden voor het merk. Hoe komt dit toch?

Vanaf het crisisjaar 2009 was het resultaat terug negatief. Na 2008 zijn geen doorslaggevende modellen meer gekomen. De elektrische i-miev was niet bedoelt om grote volumes te vekopen en de ASX bleek ook geen enorm succes. Misubishi zijn terugkeer was maar van korte duur. Dit doordat ze op een termijn van 3 jaar slechts één model hebben gelanceerd dat ertoe doet: de ASX. Dat is gewoon te weinig, zeker in tijden van crisis.

Degelijkheid en betrouwbaarheid was altijd mitsubishi's sterke punt, net zoals bij de meeste Japanners die in de jaren 70' en 80' wisten door te breken. Spijtig genoeg voor hen zijn bijna alle auto's tegenwoordig een pot nat op vlak van betrouwbaarheid. Het behoeft geen uitleg dat mitsubishi en veel andere Japanse merken worstelen met het feit van hun bestaansrecht in Europa.

Men heeft dan ook een besluit genomen. Misubishi sluit al zijn Europese fabrieken (o.a. Born in Nederland, overgenomen door mini/ BMW). Bovendien gaan ze ook fors minder investeren in nieuwe modellen voor Europa. Ze volgen dus in mindere maten Daihatsu, dat een beetje in dezelfde situatie zat en in 2013 de Europese markt compleet verlaat.
Mitsubishi Outlander (oud)
Mitusbishi Outlander (niuew)
















Welke modellen komen er dan wel? De outlander is nummer 1 dat we kunnen verwachten. Ik heb hem onlangs eens op de openbare weg gezien en ik vraag me oprecht af waarom ze niet verder bouwen op het design van het vorige model. Er komt ook een hybride-versie. Ik denk dat dat nog de best verkopende variant zal worden. Lexus maakt ook hybride SUV's, maar die zitten in een hogere prijsklasse. Daarom is dit een haast onbezette markt in Europa.

Positiever ben ik over de mirage. Hij wordt beschouwd als opvolger van de colt. Ook al is de nieuwe een pak kleiner. Deze concurrent voor de volkswagen polo zijn prijs blijft onder de magische grens van €10000. De topversie kost ongeveer €12000. Alhoewel, ik zou hem met deze prijs eerder een concurrent voor de dacia sandero noemen. Voor deze bescheiden prijs krijg je dan wel ook een bescheiden auto. De mirage zal worden geproduceerd in Thailand. Er zou ook een driedeurs variant komen, een sedan en ze overwegen ook een sportieve coupé.

motoren:

1.0 driecilinder benzine
71 pk, 88Nm
4 L/100 km CO2: 92 gram

1.2 driecilinder benzine
80 pk, 106 Nm
4,1 L/100 km CO2: 96 gram

andere:
CVT transmissie beschikbaar.
gewicht 845 kg
235 kg koffer


        
Mitsubishi Mirage (alle 3 de foto's)

1 opmerking:

  1. Net als bij 'Parijs 2012', let op hoofdletters. Verder wel een goed stuk, misschien hier en daar iets te kinderachtig geschreven maar daar komt automatisch verbetering in. KIU!

    BeantwoordenVerwijderen