maandag 31 december 2012

Jawel! Toenemende bewijzen voor modellenoffensief Fiat-groep.

Sergio Marchionne, topman van Fiat, het merk dat Alfa Romeo bezit, stelt niet teleur. Het concern had, toen Marchionne aan de macht kwam, besloten om enkel nog de modellen die al te ver in ontwikkeling waren verder te ontwikkelen en voor de rest alle kosten dichtknijpen. Daardoor is het gamma van veel Italiaanse merken gemarginaliseerd onder het motto 'Waarom modellen ontwikkelen als er geen vraag naar is?'. Hierdoor heeft Alfa Romeo slechts twee modellen in aanbieding: de Giulietta en de Mito. Fiat zelf lijkt zich ook enkel in te spannen in het '500' submerk en Lancia zijn gamma bestaat voor de helft uit gerebadgede Chryslers, het Amerikaanse concern dat Fiat tijdens de Credit Brunch had opgegeten als maaltijd. In merken als Ferrari bleven ze investeren, maar nu de spaarwoede een beetje gedaan is zitten er terug verschillende Italianen in de pijpleiding. In ieder geval bij Alfa Romeo.



Ten eerste kunnen we uit bovenstaande afbeelding afleiden dat de Italianen volgend jaar de fel toegejuichte C4 in productie nemen, een lichtgewicht coupé met twee zitplaatsen, een Alfa Romeo zoals hij hoort te zijn dus, hopelijk met een betere betrouwbaarheid en roestvrijheid. Wat vast staat is dat de Toybaru concurrentie krijgt in een herlevend segment. Ze zeggen dat dit de auto wordt 'To end all cars'. Als dit waar is hebben we al een auto van het jaar 2013 klaar...

Bovendien is er ook een filmpje van een 4C in de gracht, weliswaar met zwarte camouflage. Maar we kunnen er uit afleiden dat ze hem druk zijn aan het testen.


En hier lijkt het alsof we voor ALLE merken van het Fiat-concern de planning zien, op Ferrari na dan. Zo zien we dat er veel Maserati's aan komen, waaronder hoogstwaarschijnlijks de Gimli, een compleet nieuw basismodel dat de duurdere A6 en Serie-5 moet beconcurreren. Er komt natuurlijk ook de SUV en een kleine sportwagen op basis van de Alfa Romeo 4C. 
Ook Fiat gaat vanaf 2015 met een serieus modellenoffensief komen. We gokken op een SUV-versie van de 500, enkele nieuwe hatchbacks, een nieuwe Sedan en last but not least een opvolger voor de huidige 500. 
Chrysler daarentegen heeft, zo lijkt het, niet veel nieuwe wagens in de pijpleiding. Veel Amerikanen spreken nu over de heropstanding van de reus, maar dat zou nog wel eens als een boemerang kunnen terugkaatsen. Jeep lijkt wel verschillende modellen in de maak te hebben.


En op dit laatste document zien we in meer details welke capriolen met Alfa Romeo uitgehaald zullen worden. Zo zien we dat ze meer dan 300000 exemplaren per jaar willen verkopen over vier jaar en zien ze verschillende markten (NAFTA: Noord Amerika, EMEA: Midden-Oosten, Europa, Afrika) als prioriteit. We vinden het vreemd dat ze de BRIC (Brazilië, Rusland, India, China) niet belangrijk vinden. Chinezen smachten naar alles wat met de Italiaanse flair te maken heeft. Kijk maar naar het succes van Ferrari aldaar. En welk merk is toch net wat toegankelijker maar heeft even veel Italiaans design in zich? Juist ja, Alfa Romeo. Ze laten er heel wat verkooppotentieel liggen denken we zo. 

Wat kunnen we nog meer uit dit document afleiden? Dat Alfa Romeo de lagere premiummarkt moet bedienen en Maserati de hogere. Tesamen moeten ze het dan merken zoals Audi, Mercedes, BMW en Jaguar moeilijk maken. We zijn zeer benieuwd en hopen dat ze een geslaagde come-back zullen maken! Alfa Romeo lijkt weer helemaal terug van nooit weggeweest als dit document bewaarheid wordt.

Alfa Romeo zal vooral inzetten op enkele SUV's op basis van onderstellen die ze van JEEP of Chrysler halen, een nieuwe Mito en Giullieta, en last but not least de Giulia, een sedan die al enkele malen terug naar de ontwerptafel is gestuurd wegens 'te zwak'. Dus dat beloofd een waardige opvolger voor de al heel mooie 159 te worden. We durven ook te denken dat er nog een sportwagen boven de C4 komt, iets in het genre van een C6.

Over Lancia lijkt de toekomst zeer grauw. Het feit dat er waarschijnlijk enkel nog omgetoverde Chryslers aankomen kan een bewijs zijn dat Lancia als te klein wordt beschouwd om rendabel te zijn met volledig eigen modellen. Zeer spijtig vinden we, het was altijd een merk met eigenwijze modellen. Al was de betrouwbaarheid soms iets minder (om het op z'n zachtst uit te drukken).

Geen opmerkingen:

Een reactie posten