zaterdag 31 augustus 2013

Vergeten automerk (5): Troll

bron: thetruthaboutcars.com

Welkom op onze reeks waarin we ooit glorierijke automerken bovenhalen die vandaag bijna niemand zich nog herinnerd, of waarin we een knotsgekke creatie bovenhalen. Deze keer is het de eer aan Troll, een Noors automerk dat in de laatste categorie dat hierboven werd beschreven thuishoort. Alleen al de naam maakte het een flop...

Komende uit het hoge noorden had Troll hoge ambities. Ze wilden de wereld veroveren met een nieuw concept wagen, namelijk de 2+2 sportcoupé. Het idee was dat sportwagens veel praktischer konden, zonder het rijplezier te verminderen. Maar de Noorse regering ondersteunde het project niet echt. Ze hadden immers afgesproken met de USSR om vis te verkopen aan het oostblok, in ruil voor auto's en ze konden zich wel inbeelden dat de boze communisten het niet zo fijn zouden vinden als Noorwegen zelf auto's zou maken.

Toen de productie in 1956 werd opgestart was designer Hans Trippel superenthousiast over zijn mooie (ahum) creatie (waar heeft die gast leren tekenen?). Het plan was om per jaar 2000 exemplaren te produceren en de glasvezel body was redelijk vernieuwend want het garandeerde een laag gewicht. De motor en het chassis kwamen van Gutbrod, een Duits automerk(je) dat zich focuste op miniauto's. De auto had drie versnellingen en een 0,7 liter grote motor dat 30 pk leverde en een topsnelheid van 130 km/u haalde.

Helaas bleek de wagen zijn sportieve aspiraties niet waar te maken. Bovendien was het uiterlijk om het op z'n zachtst te zeggen hondslelijk, en de motor was traag en lui. Troll plande al snel om de productie terug te schroeven naar één exemplaar per dag en wilde een motor van SAAB gebruiken om hem wat meer vaart te geven (niet alleen op de weg maar ook over de toonbank). Maar mede door de tegenstribbelende Noorse regering was het vonnis al gevallen en er werden uiteindelijk slechts 5 exemplaren gemaakt. In 1958 was het definitief gedaan.

major
bron: www.autoblog.nl

Maar eigenlijk denk ik dat deze auto de oervader is van de 'hot hatchback', en niet de Peugeot 205 GTI, Volkswagen Golf GTI of Renault 5 Alpine. het concept is hetzelfde: snel, goedkoop, compact en (relatief) praktisch. Al was dat eerste niet echt het geval bij de Troll. De Noren achter dit project waren echte visionairs, want de huidige generatie hot hatchbacks zijn zeer populair, Zo kan onder andere Ford de vraag van de nieuwe Fiesta ST niet bijhouden. Het probleem bij Troll zat niet bij het concept, maar bij de uitwerking ervan. Of ze hadden gewoon een product gelanceerd waar de markt toen nog niet klaar voor was.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten