woensdag 28 augustus 2013

Waarom de zelfrijdende auto de autofanaat zal doen uitsterven.

bron: www.carros.nl



Nu het erop lijkt dat er geen conventionele merken zijn die met Google in zee willen voor een zelfrijdende auto heeft het bedrijf zich in het hoofd gehaald om dan zelf maar een auto te ontwikkelen onder eigen label. Google zou willen samenwerken met bekende toeleveranciers zoals Continental, Magna International en IBM. De technologie om de auto zelf zijn weg te laten vinden zou komen van Google Earth (wat anders) en hij zou vol zitten met allerlei sensoren om op het juiste rijvak te blijven, niet te snel te rijden, geen botsingen te veroorzaken etc.

Al jaren is Google aan het experimenteren met onder andere een zelfrijdende Prius, maar ook merken zoals Audi hebben er al proeven mee gedaan. We mogen ook BMW niet vergeten, dat aanvankelijk staalhard ontkende mee te doen aan al dit gedoe omdat het niet past in hun 'freude am fahren' motto maar nu een van de koplopers is. En Renault belooft tegen 2020 al een volledig zelfrijdende auto op de markt te brengen. Volvo heeft tegen datzelfde jaar geclaimed geen verkeersdoden meer te willen, en dat onder andere met zelfrijdende auto's.

Toch zijn er nog enkele valkuilen. Het kost nu 150000 euro om zo'n auto te produceren. Daarmee is zo'n zelfrijdende wagen nog niet weggelegd voor het plebs. Men is er natuurlijk aan aan het werken om de technologie goedkoper te maken, maar dat is nog niet voor morgen denken we. Ook zouden er nog wat juridische problemen zijn. Stel dat er alsnog een ongeval is, wie is dan verantwoordelijk: de fabrikant van de wagen of de bestuurder (die de auto niet heeft aangestuurd)? Op dit moment werkt de technologie al redelijk goed en moet de bestuurder maar om de enkele 10000den kilometers ingrijpen om een ongeval te voorkomen, maar dit moet natuurlijk zoveel mogelijk tot oneindig kilometer herleidt worden. Dan kan je bijvoorbeeld ook de zetels naar elkaar toe plaatsen en dat maakt het iets gezelliger. De technologie moet om het kort te zeggen nog een beetje worden fine getuned. En stel dat we dan allemaal slechts gemiddeld om de 65105,831 kilometer moeten ingrijpen, zouden onze rijkunsten na verloop van tijd dan nog wel voldoende zijn om in te grijpen wanneer het wel eens moet?

Het is natuurlijk allemaal heel mooi en spannend, maar het is iets waar je als gezonde autoliefhebber niet vrolijk van wordt. Althans ik toch niet. Het is een technologie die de auto van zijn ziel ontneemt, het maakt er een saai en zielloos gebruiksobject van om je van plaats A naar plaats B te brengen en kan misschien wel eens de auto als statusobject doen verdwijnen. En dat neemt ook het risico mee dat veel merken kopje onder zullen doen.

En dit is waarom:
Op dit moment al is het voor veel kleinere bedrijven in de autosector moeilijk om overeind te blijven omdat er zoveel hoogstaande (veiligheids)technologie, software etc. nodig is. Dit maakt ze afhankelijk van veel verschillende toeleveranciers en maakt de ontwikkelingskosten zeer hoog. Dit fenomeen zal alleen verergeren met de zelfrijdende auto als er nog eens tientallen extra computerchips of sensoren bijkomen.

Zoals ik daarnet al zei, deze ontwikkeling dreigt de auto van zijn ziel te ontnemen. En het feit dat de auto een ziel heeft, een teken van je status in de maatschappij, is de reden waarom de automarkt zo divers is met veel merken en segmenten. Ieder merk of zelfs model heeft zijn eigen ziel en zijn eigen DNA. En het is vaak daardoor dat mensen een bepaald model of merk kopen. Al dan niet onbewust. En dat is ook de reden waarom veel kleine(re) nichemerken nog bestaan. Denk aan Mini, Subaru, Mazda, Alfa Romeo,... Als alle auto's hetzelfde worden en allemaal hetzelfde DNA hebben zie ik slechts nog een tiental grote namen overeind staan, met hier en daar nog een duur luxelabel of nichemerk.

De automarkt zou veranderen van een monopolistische concurrentie (met veel verschillende merken met allemaal hun eigen troeven, focus, DNA en specifieke doelgroep) naar een oligopolie (slechts een vijftal grote namen die in de basis allemaal hetzelfde aanbieden). Om het in puur marketingkundige taal te zeggen.

Ook VAG zou dan wel eens moeten snoeien in zijn imposante merkenportfolio (Skoda, Seat, Volkswagen, Audi, Porsche, Lamborghini, Scania, Iveco, Bugatti, Bentley,...) . Zie jij bedrijven uit pakweg de computerwereld die tien merknamen ofzo hebben? Samsung, HP en Asus maken toch ook laptops van €400, maar even goed ook van €2000. Het maakt niet uit, de naambekendheid van een merk is daar belangrijker dan het imago van dat merk en de doelgroep is simpelweg 'iedereen'. En niet, om maar iets te zeggen, 'jonge en welgestelde lifestylemensen van 25 tot 35 jaar die in verloving zijn of maximaal één kind hebben'. Hetgeen we wel eens horen van automerken die net een nieuw model hebben gelanceerd.

Er is toch nog een strohalm waar autofielen zich aan vast kunnen houden. De topman van Aston Martin antwoorde onlangs op de vraag of onzuinige sportwagens in de 21 eeuw nog wel een bestaansrecht zouden hebben: "Toen Aston Martin ontstond in de jaren 20 van de vorige eeuw werd het paard massaal vervangen door de auto, alleen het sportpaard behield zijn bestaansrecht. Nu zal alleen de sportauto zijn bestaansrecht houden". Ik denk dat daar een sterke bron van waarheid in zit en dat we dat ook door kunnen trekken naar de zelfrijdende auto.

Er is nog een andere strohalm. Want Google werkt ook aan een taxidienst met auto's die zelf rijden. Misschien is dat wel het hoofddoel van Google en de andere merken die aan zelfrijdende auto's werken. Het moet gewoon een taxidienst worden. En stel dat een taxidienst niet het hoofddoel is, wie zegt dat de techniek aanslaat?

Wat denken jullie ervan, zie jij jezelf, zoals Renault beweert, in 2020 in een zelfrijdende auto zitten?


Geen opmerkingen:

Een reactie posten